صفحه اصليتماس بامانقشه سايتنسخه موبایل
 
 
چاپ   

ايران كد چيست؟

امتیاز کاربران به ايران كد چيست؟
5از5 از مجموع 12 رای ثبت شده
امتیاز شما:

ايران کد چيست ؟

به استناد اصل يکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 97 قانون تجارت الکترونيکی مصوب 1382 ، وزارت بازرگانی موظف شده است نسبت به ایجاد نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ( شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامين ملی کالا ، استانداردها ، روش ها ، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پايگاه مرکزی داده ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کد گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات ) اقدام نماید .

طرح پيشنهادی کد ملی که توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به هيات وزيران ارائه گرديده بود در نامه شماره 116225 / ت / 35818 ه مورخ 12 / 9 / 1385 به تصويب رسيده و اجرای آن به مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ابلاغ شده است .


*نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، امروز به اختصار ایران کد نامیده می شود.
این نظام ملی با تهیه و تصویب آئین نامه قانونی، توسط هیأت وزیران به طور جدی کار خود را در قالب مرکز ملی شماره گذاری و خدمات ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت بازرگانی و معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه از آذرماه سال 85 آغاز کرد.
تعريف کد ملی

سيستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سيستمی است که اطلاعات پايه زنجيره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سيستم تزريق می نماید .

این سيستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهيم مشترکی را در سطح ملی ايجاد نموده و کليه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبيل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بين المللی و ... در خود ثبت و ذخيره می نماید .



هدف از راه اندازی کد ملی

این طرح با هدف کمک به شکل گيری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ايجاد امکان عرضه مستقيم کالا ، تحقق تامين حداکثر نيازها از منابع داخلی ، ايجاد شفافيت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .



وظيفه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

• سياست گذاری ، پشتيبانی ، علمی و عملی از اجرای مصوبه کد ملی در زمان تعيين شده

• نظارت بر چگونگی اجرای قرارداد تولید کد ملی



اهداف ايران كد

ایران‌کد به عنوان یک نظام شناسایی کالا و خدمات در سطح ملی اهداف کلان زیر را دنبال می‌کند:

• ایجاد و توسعه زبان مشترک در سطح زنجیره تأمین ملی کالا

• ایجاد بستر اطلاعاتی برای شرکت‌ها و محصولات در سطح ملی

o تسهیل فرآیندهای مختلف در زنجیره تأمین
o ایجاد زمینه توسعه و تسهیل فرآیندهای درون سازمانی

• ایجاد زیرساخت‌های توسعه روش‌های نوین تجارت



جايگاه ايران كد

ایران‌کد به عنوان نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا می تواند به عنوان یک بستر اطلاعاتی و تسهیل‌کننده ارتباطات بین اجزاء اصلی زنجیره تأمین کالای کشور یعنی دولت، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باشد و هریک از این اجزا با استفاده از ابزار و امکانات مناسب ایران‌کد در حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری خود کالاها را مدیریت کنند.



مزایای داشتن کد ملی

• ایجاد زبان مشترک در شناسايی کالا و تسهيل ارتباط در سطح بنگاه های اقتصادی و بازار

• زمينه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مديریت زنجيره تامین کالا و خدمات

• زمينه ساز حضور در عرصه تجارت الکترونيک

• ايجاد قابلیت ارتباط با سيستم های کدينگ بين المللی

• معرفی و شناسائی منابع ساخت و توزيع کالا

• زمينه ساز توزيع گسترده برای توليد کنندگان و توزيع کنندگان

• زمينه ساز معرفی و تبليغ گسترده منطقه ای و جهانی کالاها

• کاهش هزينه های توزیع ، فروش و عمليات

• افزایش بهره وری سازمان ها



مزاياي عضويت

منافع حاصل از پيوستن به نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران از دو ديدگاه ذيل قابل بررسي است:

• پوشش اطلاعات محصولات شرکت‌ها (عضويت براي کدگذاري محصولات)

o با توجه به منافع سازمان‌هاي عرضه‌كننده و خريدار كالا، عرضه‌كنندگان با عضويت در ایران‌کد، خود و محصولاتشان را در يك نمايشگاه مجازي دايمي (پورتال اطلاع‌رساني ملي كالا) معرفي مي‌نمايند. همچنين كدهاي ملي مربوط به كالا‌هاي توليدي خود را به عنوان كليد دريافت سفارش به خريداران اعلام مي‌كنند. عمده‌ترين فوايد عبارتند از :

§ قرارگيري در نمايشگاه مجازي جامع و يكپارچه عرضه محصولات
§ شناسنامه‌دار شدن كالاها و خدمات مربوطه
§ اطلاع‌رساني كامل و با برد وسيع در وب
§ ايجاد كليد و زبان مشترك ارتباطي با خريداران
§ افزايش امکان فروش به مؤسسات
§ تحت كنترل درآوردن اطلاعات محصولات و كاتالوگ آنها
§ موفقيت در منبع‌يابي رقابتي و ايجاد امكان فروش مناسب‌تر

• پوشش اطلاعات کالاي در گردش شرکت‌ها

o با توجه به منافع سازمان‌هاي عرضه‌كننده و خريدار كالا، عرضه‌كنندگان با عضويت در ایران‌کد، مي‌توانند براي کدگذاري کالاها و قطعات و بطورکلي " اقلام در گردش" خود از تسهيلات ايران‌کد بهره ببرند. به عبارت ديگر با دريافت و نصب بسته 2 و پياده سازي در سطح کليه اقلام شرکت يا موسسه، عوايد ذيل حاصل خواهد شد :

§ صرفه‌جويي كلان اقتصادي از طريق مديريت بهينه كالاهاي در جريان
§ شناسنامه‌دار شدن كالاهاي تحت پوشش
§ ايجاد كليد و زبان مشترك ارتباطي با عناصر داخلي و خارجي شركت
§ تحت كنترل درآوردن اطلاعات محصولات و كاتالوگ آنها
§ امكان‌پذير شدن تجزيه و تحليل سلسله مراتبي خريدها و مصارف
§ تسهيل مديريت موجودي در انبار و اموال
§ كاهش هزينه نهايي و برخورداري از لجستيك مؤثر و يكپارچه
§ ايجاد بستر اطلاعاتي اقلام جهت استفاده از اطلاعات ساختار يافته در سطوح عملياتي شركت



مدارک لازم جهت ثبت نام در ايرانکد

مدارک مربوط به اشخاص حقوقي

1- آگهي تاسيس

2- روزنامه رسمي و آخرين تغييرات ( داراي اعتبار)

3- پروانه بهره برداري ( براي شرکتهاي توليدي)

4- پروانه ساخت ( شرکتهاي توليدمواد غذايي، دارويي و بهداشتي آرايشي)

5- کارت بازرگاني ( براي وارد کنندگان و صادرکنندگان)

6- شناسنامه و کارت ملي مديرعامل

7- فيش واريزي هزينه هاي ثبت نام به حساب مرکز

8- آگهي ثبت علامت تجاري(برند)



مدارک مربوط به اشخاص حقيقي:

1- جواز کسب ( براي اعضاي صنوف)

2- پروانه بهره برداري ( براي توليدکنندگان عضو وزارت صنايع)

3- شناسنامه و کارت ملي صاحب جواز کسب يا پروانه بهره برداري

4- کارت بازرگاني ( براي واردکنندگان و صادرکنندگان)

5- پروانه ساخت ) توليدکنندگان موادغذايي ، دارويي و بهداشتي آرايشي)

6- فيش واريزي هزينه هاي ثبت نام به حساب مرکز

7- آگهي ثبت علامت تجاري ( برند)



كدملي كالا

كد ملي كالا از 16 رقم تشكيل شده است كه 7 رقم اول آن راجع به اطلاعات ماهيتي كالاست و از ساختار طبقه بندي ملي اقلام استخراج مي شود و به آن كد عمومي كالا يا كليد كد مي گويند و در كل كشور براي يك محصول خاص مشترك بوده و توسط مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران توليد مي شود (نشان دهنده ساختار فنی محصول می باشد)، 5 رقم دوم كد عضويت شركت است كه مركز به هر شركت يك كد اختصاص مي دهد (نشان دهنده کد عضویت ارائه کننده محصول می باشد که در کل کشور منحصر به فرد می باشد)، 4 رقم آخر اطلاعات شركتي كالا را در بر مي گيرد با توجه به تنوع نوع خاصي از كالا و باتوجه به الگوها و مشخصات كالا از طرف شركت نماينده به آن اختصاص داده مي شود.(نشان دهنده کل شمارنده محصول و مشخصات ریز فنی محصولات است) نظام ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران امروز به اختصار ايران كد ناميده مي شود. اين نظام ملي با تهيه و تصويب آيين نامه قانوني توسط هيات وزيران به طور جدي كار خود را در قالب مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران به عنوان يكي از زير مجموعه هاي وزارت بازرگاني و معاونت امور اقتصادي اين وزارتخانه از آذر ماه 85 آغاز كرد.


اركان تشكيل دهنده اين نظام ملي به دو دسته تقسيم مي شوند:

ارکان تشکیل دهنده نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات:

الف: کد ملی کالا

ب: پرتال ملی کالا



1) كد ملي كالا:

شايد معروف ‌ترين محصول ايران‌كد را بتوان كد 16 رقمي محصولات دانست. اين كد از سه بخش تشكيل شده است: بخش اول هفت رقم است و بيان مي‌كند كه محصول مورد نظر از چه ‌نوعي است و به چه گروهي از انواع محصولات در نظام طبقه ‌بندي ملي كالا تعلق دارد. بخش دوم آن پنج رقم است و بيان مي‌كند كه اين محصول را چه كسي عرضه مي‌كند. بخش سوم چهار رقم است و مشخصات مورد نظر عرضه‌كننده براي توصيف و نام‌گذاري محصول را بيان مي‌كند كه براساس الگوهاي استاندارد براي توصيف محصول صورت مي‌پذيرد. در واقع ايران‌كد يك استاندارد شناسايي، توصيف و نام‌گذاري كالا را در سطح ملي ايجاد مي كند و توسعه مي‌دهد.


2) پرتال ملي كالا:

پرتال ملي كالا يك پرتال مجازي و الكترونيكي جامع است كه كليه كالا و خدمات موجود در كشور به تدريج روي آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام كالاهايي كه كد ملي كالا(ايران كد) را دريافت مي كنند روي پرتال ملي كالا نيز يك غرفه الكترونيك دريافت مي كنند كه مي توانند كالاهاي خود را روي آن نمايش دهند. هر نوع كالا به تناسب اينکه چه باشد به گروههاي اصلي و زيرگروههاي تخصصي تقسيم مي شود كه كاربر با توجه به نيازي كه به يك نوع كالا – هر قدر ريز و تخصصي – هم كه باشد ، از طريق دالان هايي كه در پرتال تعبيه شده ، مي تواند به آن كالا دسترسي يابد. در اين حالت وي مي تواند كليه توليدكنندگان يا عرضه كنندگان مثلا يك پيچ را كه در سطح كشور محصول مورد نظر را عرضه مي كنند به طور يكجا مشاهده كند ،‌ قيمت ، كيفيت ، پراكندگي جغرافيايي و ساير پارامترهاي مورد نظر خود را مقايسه كرده و در نهايت با صرف كمترين وقت و هزينه با عرضه كنندگان كالا ارتباط برقرار نمايد.



مزايا:

به طور اجمالي پيوستن كليه جامعه توليدي – توزيعي و تجاري كشور(اعم از صادركننده و واردكننده كالا) به ايران كد مزاياي زير را دارد:

• هزينه توليد ، خريد ، حمل و نقل ، انبارداري ، بازاريابي ، فروش و ... را كاهش مي دهد.

• امكان ورود كالاهاي ايراني به برخي بازارهاي هدف غير قابل دسترسي را فراهم مي‌كند.

• سيستم اقتصادي كشور را شفاف و جلو تقلب در توليد ، فروش و تجارت كالا و خدمات را مي گيرد.

• زمينه لازم جهت تحقق حقوق مصرف كننده را فراهم مي نمايد.

• كليه كالاها و خدمات توليدي كشور را داراي زبان مشترك كرده و بدين ترتيب جلو برداشتهاي سليقه اي از قوانين و رويه هاي اداري معمول فعلي را مي گيرد.

• تجارت را تسهيل و تجارت الكترونيك را رواج مي دهد.

• جلو قاچاق كالا را به آساني و با شناسايي كالاهاي مجاز از غير مجاز با ملاك "ايران كد داشتن" را مي گيرد.

• از خريدهاي غير ضرور به ويژه در بخش دولتي جلوگيري و جلو خروج ارز را مي گيرد.

• امكان استفاده از حداكثر توان داخلي در توليد يا فروش كالاها را فراهم مي كند. بسيار پيش آمده كه گاها كالايي در داخل كشور توليد مي شده اما نيازمند خريد آن كالا از اين توليد بي خبر بوده است.

• - واسطه ها را حذف مي كند و هزينه مبادله را كاهش مي دهد و ...



اقدامات قانوني:

مطالعه آيين نامه قانوني ايران كد نشان مي دهد كه دولت از سال 1388 محدوديتها و الزاماتي را براي جامعه اقتصادي كشور براي پيوستن به نظام ملي شماره گذاري كالا و خدمات – ايران كد- مقرر كرده است. لذا توصيه مي شود محتواي اين آيين نامه به طور كامل مطالعه گردد. اما اجمالا يادآوري مي شود كه بر اساس اين آيين نامه تمديد يا صدور كارت بازرگاني ، دريافت مشوقهاي صادراتي ، ثبت سفارش و خريدهاي بزرگ و متوسط كليه دستگاههاي دولتي از اشخاص حقيقي يا حقوقي كه ايران كد دريافت نكرده باشند ، از سال 1388 مقدور نخواهد بود.



جنبه قانونی ایران کد:

هیأت وزیران در جلسه مورخ 12/9/1385 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده 79 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1383 مصوب نمود که وزارت بازرگانی موظف است نسبت به ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات شامل تأمین و توسعه بسته بندی اطلاعاتی زنجیره تأمین ملی کالا، استانداردها، روشها، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کد گذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده ها و نیز تأمین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کدگذاری خدمات برای رسیدن به پرتال اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات، اقدام نموده و هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت ایجاد و توسعه نظام یاد شده را به هیأت وزیران ارائه دهد.

وزارتخانه های صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی (سازان امور مالیاتی کشور و گمرک) دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک مرکزی و موسسات و مراکز وابسته به آنها نظیر موسسه استاندارد و مرکز آمار ایران و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به همکاری در جهت ایجاد و گسترش نظام مذکور می باشند.

به منظور اجرایی نمودن نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات و تهییه آئین نامه اجرایی آن کارگروهی مرکب از وزرای بازرگانی (رئیس)، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، تعاون، رئیس سازمان مدیریت و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

ملاک تصمیم گیری درخصوص اختیارات یاد شده (اختیارات هیأت وزیران مندرج در ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی- مصوب سال 1382، درخصوص تصویب آئین نامه یاد شده به وزرای عضو کارگروه تفویض شده است)موافقت اکثر وزیران عضو کارگروه مذکور است و مصوبات آن در صورت تأیید رئیس جمهور و با رعایت ماده (19) آئین نامه داخلی هیأت دولت، قابل صدور است.



* طرح شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) به عنوان یکی از مهمترین طرح های زیرساختی مؤثر در تنظیم بازار شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک کشور، پنجم تیرماه 87 توسط ریاست محترم جمهوری و وزیر بازرگانی و سایر مقامات ارشد کشور مورد بهره برداری قرار گرفت .

وزارت بازرگانی جهت ساماندهی اطلاعاتی حوزه هایی که با کالا و خدمات سرو کار دارند از این کد استفاده می کند. این وزارتخانه با اجرای نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران تلاش می کند زبان مشترک در عرصه تبادل داده ها و اطلاعات و زنجیره تأمین و گردش کالای کشور ایجاد کند.

در این سیستم استانداردها، راهنما، ساختار طبقه بندی، ابزارها، دستورالعمل ها و کمک های فنی که وزارت بازرگانی فراهم کرده است در اختیار واحدهای تولیدی و توزیعی کالا و خدمات قرارداده می شود تا برای طبقه بندی و کدگذاری محصولات خود اقدام و اطلاعات پایه آنها را به صورت هماهنگ و استاندارد تولید کنند.

اطلاعات تولید شده بر روی پرتال ملی اطلاع رسانی کالاها و خدمات کشور قرار می گیرد و از این طریق انتشار می یابد تا تمام استفاده کنندگان از اطلاعات اعم از خریداران کالا و خدمات، پژوهشگران و واحدهای دولتی و دیگران ذینفعان بتوانند با سادگی و سهولت از طریق اینترنت به آنها دست یابند و بهره داری کنند .



عمده ترین مشکلات ناشی از نبود سیستم کدینگ ملی کالا به شرح زیر است:

1- نبود زبان مشترک برای ارتباطات درون و برون سازمانی و شناسایی یکسان کالاها در سطح تمامی سازمانهای کشور

2- نبود اطلاعات از تواناییهای بالقوه بخشهای گوناگون صنعت و تجارت

3- دشواری در جمع آوری اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و ... برای کالاهای مختلف

4- نبود امکان طراحی و اجرای سیستمهای زنجیره تأمین کالا و اطلاع رسانی هماهنگ

5- نبود امکان طراحی سیستمهای جامع برای حل مشکلات توزیع در بخشهای مختلف کشور



با توجه به اینکه مدیریت بازار کالا و خدمات تنها با ارائه اطلاعات شفاف و روشن امکان پذیر است، ایران کد حلقه وصل نظام توزیع با سیستم گمرک و مالیات است در این سیستم هویت دهی کالا و خدمات مورد توجه قرار دارد، از طریق ایران کد، کالا و خدمات دارای چارچوب قانونی می شوند به طوری که با هویت مشخصی به مشتریان معرفی می شوند.



نقش ایران کد در خصوص کالاهای استاندارد و غیر استاندارد:

نقش سیستم ایران کد در تشخیص کالاهای استاندارد با غیراستاندارد یکی دیگر از مباحث مورد توجه در این خصوص است. سیستم ایران کد در واقع برای هر نوع کالایی تعریف شده و استفاده از آن به دو دلیل انجام خرید آسان و ارائه اطلاعات جامع هر کالا به مصرف کننده دارای منافع مطلوبی خواهد بود.

بنابراین هر کالاهایی که قابلیت فروش و عرضه در بازار را داشته باشد قادر به استفاده از این سیستم خواهد شد و در مرحله اول اجباری در استاندارد یا غیر استاندارد بودن کالا نیست و نمی توان گفت تنها کالاهای دارای استاندارد اجباری باید بارکد ملی دریافت کنند.



بارکد چیست؟

بارکد که در فارسی به آن رمز میله ای، کد میله ای و رمزینه نیز می گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی کرد.

در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است که 103 کشور دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود 90% تجارت دنیا را پوشش می دهند. در ایران نیز به علت ضرورتی که بنا به توسعه صدور کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد، در سال 1374 سازمانی با عنوان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات زیر نظر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تأسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC کشور ما به عضویت موسسه بین المللی INTERNATIONAL EAN درآمد، تاکنون بیش از 5 هزار شرکت که بیشتر آنها شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند به عضویت این موسسه درآمده و برای کالاها و محصولات خود بارکد دریافت کرده اند.

بارکد محصولات 13 رقمی است سه رقم اول نماینگر کد کشور است. (به طور مثال 626 کد ایران است) ،

5 رقم بعدی معرف شرکت سازنده است، 4 رقم دیگر کد کالای مربوطه و در نهایت یک رقم آخر، کد کنترل توسط رایانه به منظور کنترل صحت کد مورد نظر است.

عامه مردم درباره بارکد نظرات متفاوتی دارند، خیلی ها فکر می کنند بارکد نمایانکر قیمت کالاست برخی دیگر نیز بارکد را علامت استاندارد و عده ای هم بارکد را شماره مجوز کالا می دانند. در صورتی که بارکد شامل یک سری عدد و تعدادی خطوط موازی سیاه رنگ باضخامت های مختلف در زمینه سفید می باشد که از طریق اسکنر توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رایانه است. هر یک از این کدها در بانک اطلاعاتی مربوطه، دارای اطلاعات کاملی شامل شرح، مشخصات دقیق و فنی، موجودی، اطلاعات ورود و خروج برای استفاده کنندگان ذیربط هستند. استفاده از بارکد فقط به محصولات تولیدی شرکت ها محدود نمی شود، بلکه در کارخانه ها و مؤسسات تولیدی به منظور ردیابی مداوم اطلاعات کالاهای تولیدی در خطوط مختلف تولید، قطعات مصرفی موجود در انبارها، بارکدهای منحصر به فردی ایجاد و با این سیستم ردیابی می شود. در واقع بارکد به عنوان یک ترمینال ورودی کمک می کند تا تغییر یا ثبت اطلاعات با حداقل خطای اطلاعاتی به رایانه منتقل شود. در فروشگاههای بزرگی که روزانه مقدار زیادی کالای ریز و درشت به آنها وارد یا خارج میشود،و مسوولین برای کنترل موجودی های خود همواره به اطلاعات سطوح موجودی نیاز دارند استفاده از بارکد بسیار ضروری است. توضیح اینکه بارکد ابزاری برای دسترسی به کد ملی است بنابراین کد ملی از زمان تولد کالا تا خروج از شبکه در سیستم وجود دارد.



صحت اطلاعات ایران کد:

اطلاعات ثبت شده در این کد کاملاً بر اساس اظهار تولید کننده و تأمین کننده کالاها است و چون متناسب با اظهارات و بر اساس استانداردهای تعریف شده ثبت می شود از صحت بالایی برخوردار است. استفاده از سیستم ایران کد در واقع تحولی در شبکه توزیع کشور به وجود خواهد آورد به طوری که حتی واردکنندگان کالا نیز باید کدی را برای توزیع کالا خود دریافت کنند.



نظارت بر ایران کد:

مسئولیت نظارت و بازرسی و نحوه استفاده و چگونگی اجرای سیستم به عهده اصناف و وزارت بازرگانی است.با عملیاتی شدن این سیستم کلیه کالاهای که وارد کشور می شوند باید کد ملی دریافت کنند، البته در برخی موارد در خریدهایی که در حجم بالا وارد کشور می شوند از استانداردهای سایر کشورها استفاده می شود و این سیستم قادر است بارکدهای وارداتی را با سیستم هماهنگ کند.



پيشينه سامانه كدينگ ملي كالا

مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران در زمينه شماره گذاري و استفاده از فن آوري رمزينه (باركد) با رعايت استانداردهاي بين المللي موسسه EAN (كه از ابتداي سال 2005 به نام موسسه بين المللي GS1 تغيير نام داد) شروع به فعاليت نموده است. حاصل اين فعاليت ده ساله، عضويت 4000 شركت در صنايع مختلف و اختصاص رمزينه به آنها بوده است. از اواسط سال 1384 سياست هاي وزارت بازرگاني مبني بر باز نگري و ارتقاي نظام كدينگ ملي كالا و توسعه اطلاعات پايه زنجيره تامين در دستور كار قرار گرفت. مركز ملي شماره گذاري كالا وخدمات ايران، ماموريت يافت براي هماهنگ سازي در زمينه توليد و توزيع اطلاعات، ايجاد زبان مشترك كالا و توسعه بستر اطلاعاتي پايه اقلام، تمهيداتي فراهم آورد. مديريت اطلاعات اقلام در پایه زنجيره تامين و پوشش عناصر و اجزاي لجستيك در تمام بخش هاي كشور در راستاي همين ماموريت وارد مرحله اساسي شد. در اين ارتباط، مطالعه و بررسي طبقه بندي اطلاعات در سطح ملي براي تمام موضوعات مانند كالاها، فعاليت هاي اقتصادي، افراد، مشاغل، طرح ها وخدمات، واحدهاي توليدي و ... آغاز شد. اين مركز با منظور كردن بيش از يك دهه تجربه و دانش كار گروه متولي اين موضوع، طراحي و توسعه سامانه كدينگ ملي كالا را در دستور كار خود قرار داده و با انطباق سامانه طراحي و اجرا شده در بخش دفاعي كشور با نياز هاي ملي، آماده ارائه خدمت به بخش هاي مختلف كشور است.



محدوده اقلام تحت پوشش اين سامانه

سامانه كدينگ ملي كالا مي تواند تمام مواد اوليه و كالاهاي تجاري را كه از سوي عرضه كنندگان اعم از توليد كننده، وارد كننده، صادر كننده و توزيع كننده به بازار كشور ارائه مي شود، در بر بگيرد.



كد ژنريك

در چرخه لجستيك سازمانها، به عاملي كه بتواند پيوند لازم را بين كدهاي ملي كالا برقرار كند، نياز است. تمام كدهاي ملي كه كاربرد ويژگي هاي همانندي داشته باشند، با يك كد ژنريك، مشخص مي شوند. كد ملي از سوي موسسه ها و اعضاي سامانه كدينگ ملي كالا و كد ژنريك از سوي متولي اين سامانه، معين مي شود. در نهايت كدهاي ملي و ژنريك همراه اطلاهات كالا در پورتال ملي اطلاع رساني كالا روي وب عرضه مي شود. كد ژنريك به عنوان پل ارتباطي اطلاعات موسسات و با ساز و كار ژنريك سازي باعث كاهش تنوع بي مورد كالا و صرفه جويي اقتصادي در حيطه اقلام عمومي مي شود.

ارکان تشکیل دهنده نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات:

الف) کد ملی کالا: معروف ترین محصول ایران کد، کد 16 رقمی محصولات است. این کد از 3 بخش تشکیل شده است. بخش اول هفت رقم است و بیان می کند محصول مورد نظر از چه نوعی است و به چه گروهی از انواع محصولات در نظام طبقه بندی کالا تعلق دارد. بخش دوم آن 5 رقم است و بیان می کند این محصول را چه کسی عرضه می کند ودر بخش سوم که 4 رقم است مشخصات مورد نظر عرضه کننده برای توصیف محصول صورت می پذیرد. در واقع ایران کد یک استاندارد شناسایی، توصیف و نام گذاری کالا را در سطح ملی ایجاد می کند و توسعه می دهد.
ب) پرتال ملی : پرتال ملی کالا، یک پرتال مجازی و الکترونیکی جامع است که کلیه کالا و خدمات موجود در کشور به تدریج روی آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام کالاهایی که کد ملی کالا یا ایران کد را دریافت می کنند، روی پرتال ملی کالا نیز یک غرفه الکترونیک دریافت می کنند که می توانندکالاهای خود را روی آن نمایش دهند. هر نوع کالا به تناسب اینکه چه باشد، به گروههای اصلی و زیرگروه های تخصصی تقسیم می شود که کاربر با توجه به نیازی که به یک نوع کالا دارد، هر قدر که ریز و تخصصی هم باشد، از طریق آیکون هایی که در پرتال تعبیه شده است، می تواند به آن کالا دسترسی یابد. در این حالت وی می تواند کلیه تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان مثلا یک کلوچه را که در سطح کشور محصول مورد نظر را عرضه می کنند به طور یکجا مشاهده کند، قیمت، کیفیت، پراکندگی جغرافیایی و سایر پارامترهای مورد نظر خود را مقایسه کرده و در نهایت با مصرف کمترین وقت و هزینه با عرضه کنندگان کالا ارتباط برقرار نمایند.
مزایای ایران کد:
1-    هزینه تولید، خرید، حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، فروش و ... را کاهش می دهد.
2-    امکان ورود کالاهای کشور را به بازارهای هدف غیرقابل دسترسی فراهم می نماید.
3-    جلو تقلب در تولید، فروش و تجارت کالا ها گرفته می شود.
4-    زمینه سازی جهت تحقق حقوق مصرف کننده
5-    کلیه کالاها و خدمات تولیدی کشور دارای زبان مشترک می گردند.
6-    تجارت را تسهیل و تجارت الکترونیکی را رواج می دهد.
7-    با شناسایی کالاهای مجاز از غیر مجاز جلو قاچاق کالا هاگرفته می شود.
8-    از خریدهای غیرضرور به ویژه در بخش دولتی جلوگیری و جلوی خروج ارز گرفته می شود.
9-    واسطه ها حذف شده و هزینه مبادله کاهش می یابد.

جنبه قانونی ایران کد:
هیأت وزیران در جلسه مورخ 12/9/1385 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده 79 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1383 مصوب نمود که وزارت بازرگانی موظف است نسبت به ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات شامل تأمین و توسعه بسته بندی اطلاعاتی زنجیره تأمین ملی کالا، استانداردها، روشها، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کد گذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده ها و نیز تأمین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کدگذاری خدمات برای رسیدن به پرتال اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات، اقدام نموده و هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت ایجاد و توسعه نظام یاد شده را به هیأت وزیران ارائه دهد.
وزارتخانه های صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی (سازان امور مالیاتی کشور و گمرک) دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک مرکزی و موسسات و مراکز وابسته به آنها نظیر موسسه استاندارد و مرکز آمار ایران و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به همکاری در جهت ایجاد و گسترش نظام مذکور می باشند.
به منظور اجرایی نمودن نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات و تهییه آئین نامه اجرایی آن کارگروهی مرکب از وزرای بازرگانی (رئیس)، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، تعاون، رئیس سازمان مدیریت و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
ملاک تصمیم گیری درخصوص اختیارات یاد شده (اختیارات هیأت وزیران مندرج در ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی- مصوب سال 1382، درخصوص تصویب آئین نامه یاد شده به وزرای عضو کارگروه تفویض شده است)موافقت اکثر وزیران عضو کارگروه مذکور است و مصوبات آن در صورت تأیید رئیس جمهور و با رعایت ماده (19) آئین نامه داخلی هیأت دولت، قابل صدور است.
* طرح شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) به عنوان یکی از مهمترین طرح های زیرساختی مؤثر در تنظیم بازار شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک کشور، پنجم تیرماه 87 توسط ریاست محترم جمهوری و وزیر بازرگانی و سایر مقامات ارشد کشور مورد بهره برداری قرار گرفت .
وزارت بازرگانی جهت ساماندهی اطلاعاتی حوزه هایی که با کالا و خدمات سرو کار دارند از این کد استفاده می کند. این وزارتخانه با اجرای نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران WWW.IRANCOD.IR تلاش می کند زبان مشترک در عرصه تبادل داده ها و اطلاعات و زنجیره تأمین و گردش کالای کشور ایجاد کند.
در این سیستم استانداردها، راهنما، ساختار طبقه بندی، ابزارها، دستورالعمل ها و کمک های فنی که وزارت بازرگانی فراهم کرده است در اختیار واحدهای تولیدی و توزیعی کالا و خدمات قرارداده می شود تا برای طبقه بندی و کدگذاری محصولات خود اقدام و اطلاعات پایه آنها را به صورت هماهنگ و استاندارد تولید کنند.
اطلاعات تولید شده بر روی پرتال ملی اطلاع رسانی کالاها و خدمات کشور قرار می گیرد و از این طریق انتشار می یابد تا تمام استفاده کنندگان از اطلاعات اعم از خریداران کالا و خدمات، پژوهشگران و واحدهای دولتی و دیگران ذینفعان بتوانند با سادگی و سهولت از طریق اینترنت به آنها دست یابند و بهره داری کنند .
عمده ترین مشکلات ناشی از نبود سیستم کدینگ ملی کالا به شرح زیر است:
1- نبود زبان مشترک برای ارتباطات درون و برون سازمانی و شناسایی یکسان کالاها در سطح تمامی سازمانهای کشور
2- نبود اطلاعات از تواناییهای بالقوه بخشهای گوناگون صنعت و تجارت
3- دشواری در جمع آوری اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و ... برای کالاهای مختلف
4- نبود امکان طراحی و اجرای سیستمهای زنجیره تأمین کالا و اطلاع رسانی هماهنگ
5- نبود امکان طراحی سیستمهای جامع برای حل مشکلات توزیع در بخشهای مختلف کشور
*تمام بنگاههای دولتی که از سال 1388 از سیستم ایران کد استفاده نکنند، از دریافت برخی خدمات دولتی محروم می شوند.
 با توجه به اینکه مدیریت بازار کالا و خدمات تنها با ارائه اطلاعات شفاف و روشن امکان پذیر است، ایران کد حلقه وصل نظام توزیع با سیستم گمرک و مالیات است در این سیستم هویت دهی کالا و خدمات مورد توجه قرار دارد، از طریق ایران کد، کالا و خدمات دارای چارچوب قانونی می شوند به طوری که با هویت مشخصی به مشتریان معرفی می شوند.
با تصویب هیأت وزیران، تجار و تولیدکنندگانی که کد ملی کالا (ایران کد) دریافت کرده باشند، از تخفیف 10 درصدی در هزینه کارمزد ثبت سفارش برخوردار می شوند. بر اساس قانون صادرات و واردات هر تاجر در ازای واردا ت یا صادرات کالا باید به ازای پنچ هزارم ارزش کالا، کارمزد ثبت سفارش بپردازد. به عنوان مثال کسی که 100 میلیون دلار کالا وارد یا صادر می کند، باید 500 هزار دلارکارمزد ثبت سفارش پرداخت کند.اما طبق این مصوبه،با عضویت در ایران کد ، تخفیف 10 درصدی در این رقم معادل 50 هزار دلار یا 49 میلیون تومان شامل حال تاجر می شود. هدف دولت از این مصوبه، ارائه یارانه و کمک به جامعه تولیدی- تجاری کشور، برای پیوستن سریع به ایران کد است.
نقش ایران کد در خصوص کالاهای استاندارد و غیر استاندارد:
نقش سیستم ایران کد در تشخیص کالاهای استاندارد با غیراستاندارد یکی دیگر از مباحث مورد توجه در این خصوص است. سیستم ایران کد در واقع برای هر نوع کالایی تعریف شده و استفاده از آن به دو دلیل انجام خرید آسان و ارائه اطلاعات جامع هر کالا به مصرف کننده دارای منافع مطلوبی خواهد بود.
بنابراین هر کالاهایی که قابلیت فروش و عرضه در بازار را داشته باشد قادر به استفاده از این سیستم خواهد شد و در مرحله اول اجباری در استاندارد یا غیر استاندارد بودن کالا نیست و نمی توان گفت تنها کالاهای دارای استاندارد اجباری باید بارکد ملی دریافت کنند.
بارکد چیست؟
بارکد که در فارسی به آن رمز میله ای، کد میله ای و رمزینه نیز می گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی کرد.
در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است که 103 کشور دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود 90% تجارت دنیا را پوشش می دهند. در ایران نیز به علت ضرورتی که بنا به توسعه صدور کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد،  در سال 1374 سازمانی با عنوان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات زیر نظر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تأسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC کشور ما به عضویت موسسه بین المللی INTERNATIONAL EAN درآمد، تاکنون بیش از 5 هزار شرکت که بیشتر آنها شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند به عضویت این موسسه درآمده و برای کالاها و محصولات  خود بارکد دریافت کرده اند.
بارکد محصولات 13 رقمی است سه رقم اول نماینگر کد کشور است. (به طور مثال 626 کد ایران است) ،
5 رقم بعدی معرف شرکت سازنده است، 4 رقم دیگر کد کالای مربوطه و در نهایت یک رقم آخر، کد کنترل توسط رایانه به منظور کنترل صحت کد مورد نظر است.
عامه مردم درباره بارکد نظرات متفاوتی دارند، خیلی ها فکر می کنند بارکد نمایانکر قیمت کالاست برخی دیگر نیز بارکد را علامت استاندارد و عده ای هم بارکد را شماره مجوز کالا می دانند. در صورتی که بارکد شامل یک سری عدد و تعدادی خطوط موازی سیاه رنگ باضخامت های مختلف در زمینه سفید می باشد که از طریق اسکنر توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رایانه است. هر یک از این کدها در بانک اطلاعاتی مربوطه، دارای اطلاعات کاملی شامل شرح، مشخصات دقیق و فنی، موجودی، اطلاعات ورود و خروج برای استفاده کنندگان ذیربط هستند. استفاده از بارکد فقط به محصولات تولیدی شرکت ها محدود نمی شود، بلکه در کارخانه ها  و مؤسسات تولیدی به منظور ردیابی مداوم اطلاعات کالاهای تولیدی در خطوط مختلف تولید، قطعات مصرفی موجود در انبارها، بارکدهای منحصر به فردی ایجاد و با این سیستم ردیابی می شود. در واقع بارکد به عنوان یک ترمینال ورودی کمک می کند تا تغییر یا ثبت اطلاعات با حداقل خطای اطلاعاتی به رایانه منتقل شود. در فروشگاههای بزرگی که روزانه مقدار زیادی کالای ریز و درشت به آنها وارد یا خارج میشود،و مسوولین برای کنترل موجودی های خود  همواره به اطلاعات سطوح موجودی نیاز دارند استفاده از بارکد بسیار ضروری است. توضیح اینکه بارکد ابزاری برای دسترسی به کد ملی است بنابراین کد ملی از زمان تولد کالا تا خروج از شبکه در سیستم وجود دارد.
صحت اطلاعات ایران کد:
 اطلاعات ثبت شده در این کد کاملاً بر اساس اظهار تولید کننده و تأمین کننده کالاها است و چون متناسب با اظهارات و بر اساس استانداردهای تعریف شده ثبت می شود از صحت بالایی برخوردار است. استفاده از سیستم ایران کد در واقع تحولی در شبکه توزیع کشور به وجود خواهد آورد به طوری که حتی واردکنندگان کالا نیز باید کدی را برای توزیع کالا خود دریافت کنند.
نظارت بر ایران کد:
مسئولیت نظارت و بازرسی و نحوه استفاده و چگونگی اجرای سیستم به عهده اصناف و وزارت بازرگانی است.با عملیاتی شدن این سیستم کلیه کالاهای که وارد کشور می شوند باید کد ملی دریافت کنند، البته در برخی موارد در خریدهایی که در حجم بالا وارد کشور می شوند از استانداردهای سایر کشورها استفاده می شود و این سیستم قادر است بارکدهای وارداتی را با سیستم هماهنگ کند.

 نظرات
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید.
تشخیص دهنده ربات:

   مثال های سفارش محصول

 مثال های سفارش محصولات   حجم فايل: 24KB

   پيگيري درخواست خدمات




   نمونه بارکدهای صادر شده

 نمونه کدهاي صادر شده   حجم فايل: 232.5KB